För att godkänna en vara i sitt sortiment granskar och godkänner Systembolaget självklart både drycken och förpackningen, däribland etiketten. De varuprover som Wermlands Brygghus skickade in för den allra första starkölen som skulle lanseras på Systembolaget (Wermlands Ale) godkändes vad gällde drycken men fick avslag på etiketten.
Den etikett som syns överst på bilden bredvid hade bl a följande fel (inringade i rött):
– Pojken längst till vänster ser för ung ut
– Dessa män är uppenbarligen smeder och man får inte förknippa ett yrke med alkohol
– I texten omnämns ölen på lördagen som en belöning, det får man inte göra
Vi var således tvungna att göra om etiketten, och beskedet om detta fick vi mindre än 7 dagar före lanseringen på Systembolaget (1 oktober 2013).
Det hör också till saken att Wermlands Ale hade sålts på restauranger med den översta etiketten under 3 månader. Vi ville därför fortsatt ha ett igenkänningsvärde – alltså inte en helt ny etikett.
Vi gjorde om etiketterna på följande sätt:
– Pojken till vänster togs bort och vi zoomade in på de två övriga personerna
– Verktygen redigerades bort och männen ”omskolades” till bryggeriarbetare
– Texten skrevs om så att varken smeder eller belöning nämns
Etiketten blev godkänd och vi kunde snabbt trycka upp nya. Därefter jobbade vi dag och natt med att etikettera om alla flaskor som skulle levereras till tre Systembolagsbutiker den 1 oktober 2013. Vi lyckades och kunde således leverera i tid – detta trots att vi etiketterade varje flaska för hand! På Systembolaget ser etiketten alltså ut såsom den nedre varianten i bilden ovan.
Situationen uppmärksammades av TV4 nationellt som hade ett inslag på 1,5 minut med benämningen ”Etikettsbrott” på kvällsnyheterna 22.00 den 25 september 2013.
Efter detta inslag fick etiketten samlarvärde och vi säljer den till etikettsamlare i Sverige och hela världen (i september 2016 har vi sålt över 300 etiketter). Köp etikett.