Nyemission för expansion

nyemissionPå måndagens extra bolagsstämma var det positiva tongångar i Kristinehamnsbryggeriet. Företaget har växt ur sina lokaler och i samband med den planerade flytten vill man också investera i ny utrustning som ökar bryggkapaciteten. Fyra miljoner är målet för nyemission som aktieägarna i går beslutade om.

– Ölmarknaden har haft en fantastisk utveckling under de senaste decennierna. Inte bara i Sverige utan i hela världen. I Sverige fanns på 1980-talet åtta bryggerier och på Systembolaget 32 olika ölsorter. Idag har vi drygt 230 bryggerier och ca 3 000 olika öl på Systembolaget, säger Hans Skan, vd Wermlands Brygghus som ser en ljus framtid för hantverksöl i landet.
Andelen hantverksöl är fortfarande ”bara” cirka sex procent av den totala ölmarknaden i Sverige. En jämförelse med USA som ligger före Sverige i utvecklingen visar att andelen hantverksöl i USA är uppe i 16 procent. Det finns goda skäl för att kalkylera med en liknande utveckling i Sverige.

För att klara expansionen har ägarna beslutad att göra en nyemission för att få kapital till de investeringar som krävs. Målsättningen för Wermlands Brygghus är att brygga och sälja 500 000 liter öl inom 4 till 5 år och då kunna ge en rejäl vinst.

– Vi har i dagsläget 57 engagerade aktieägare och jag hoppas att det kan bli ännu fler i och med den här emissionen, säger Hans Skan.

Totalt ger Wermlands Brygghus ut 40 000 nya aktier. Minsta post man kan köpa är 100 aktier och priset är 100 kronor styck. Aktieägare får en unik inblick i ölbryggeriets verksamhet och möjlighet att vara delaktiga i bryggeriprocessen, ölfestivaler, provsmakningar mm.

För mer information kontakta:
Hans Skan, vd och grundare tel 070-438 45 77, eller sänd ett mail.

Fakta om Wermlands
Värmlands Brygghus AB har haft en god utveckling sedan starten 2013. Under 2016 räknar vi med att brygga drygt 100 000 liter. Det finns åtta olika öl ute på marknaden, fördelat på fem starköl, två folköl och en lättöl.

Just nu finns fem sorters starköl i Systembolagets beställningssortiment:

• Wermlands Ale – en ale av s k APA-typ (American Pale Ale) med låg beska, friska citrustoner och en eftersmak som drar åt toffee.
• Wermlands Premiärbrygd – en klassisk American Pale Ale med mycket karaktär, hög beska och inslag av grape.
• Wermlands IPA – en India Pale Ale (IPA) som är välhumlad med balanserad beska.
• Wermlands Kaffestout – en stout med kraftig kaffesmak och lite citrustoner i ett samarbete med Löfbergs
• Wermlands Vinter (säsongsöl) – en mörk ale med toner av kaffe och choklad – tillgänglig endast under vinterhalvåret.

Lågalkoholalternativ i över 100 dagligvarubutiker i Mellansverige:
• Wermlands Lättöl – en smakrik välhumlad öl av ale-typ med inslag av fläder.
• Wermlands Ale 3,5 (folköl) – en ale av s k APA-typ (American Pale Ale) med låg beska, friska citrustoner.
• Wermlands Vinter 3,5 folköl (säsongsöl) – en mörk ale med toner av kaffe och choklad – tillgänglig endast under vinterhalvåret.